חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות טו

זהר

טו) בגין דלתלת סטרין אתפלג ליליא, בתריסר שעתי דהוו רשימין ביה, ואי אתוספן שעתי בליליא, אינון שעתי דמתוספאן, דיממא אינון, ולא אתחשיבו מליליא, בר תריסר דאינון דילה. ואינון תריסר, אתפלגו לתלת סטרין, ותלת משריין דמלאכין קדישין, אתפלגו באינון תלת סטרין.

פירוש הסולם

טו) בגין דלתלת סטרין וכו': משום שלג' צדדים ימין שמאל אמצע, נחלק הלילה בי"ב שעות הרשומות בו. ואם יש שעות נוספות בלילה, יותר מי"ב שעות, הם נחשבים של יום, ואינם מלילה, כי רק י"ב שעות הן שלה. של המלכות הנקראת לילה. ואלו י"ב שעות נחלקות לג' צדדים. וג' מחנות מלאכים קדושים נחלקים באלו ג' צדדים.
סוד י"ב שעות הלילה כבר נתבאר באורך (ויגש ח' ד"ה וזה, ע"ש) כי ד' ספירות הם חו"ג תו"מ, ואינם כלולים כל אחת מחו"ג תו"מ שיהיה ט"ז בחינות, משום שהמלכות נעלמה בסוד אלכסון, אלא שכלולים כל אחת רק מחג"ת, ואינם רק י"ב בחינות, כי ד"פ ג' הם י"ב. ונמצא שעיקר ההארה רק חג"ת, שה"ס ג' קוין, אבל הם מאירים בכל אחד מחו"ג תו"מ, ואפילו במלכות. עש"ה. ונמצא שהלילה נחלקת לד' חלקים חו"ג תו"מ שבכל חלק יש ג' קוין חג"ת, וב' ספירות חו"ג, הם בחצי לילה הראשון, והם ששה, כי בכל אחת ג' קוין. וב' ספירות ת"ת ומלכות, הם בחצי הלילה השני, הן שש שעות, כי כל אחת כלולה מג' קוין חג"ת.
אמנם הלילה, מבחינת שירת המלאכים, אינו נחלק לד' משמורות שהם חו"ג תו"מ, אלא לג' משמורות. והוא מטעם כי המלאכים האומרים שירה בג' משמורות, הם הממשיכים בזה הארת החכמה המאירה בלילה, בסו"ה ותקם בעוד לילה. ופעולה זו של הארת החכמה אינו נוהג רק בג' קוין בלבד, ולא במלכות, כי המלכות רק מקבלת הארתם ומגלה אותם. אבל אינה פועלת כלום. וע"כ אין משמורה מבחינתה, שתאמר שירה. וע"כ נחלק הלילה מבחינה זו רק לג' קוין, שבכל קו חו"ג תו"מ, והם י"ב שעות הלילה מבחינה זו. ונתבאר שמבחינת מציאות הלילה, שהיא פרצוף המלכות, יש בה ד' ספירות חו"ג תו"מ. ונחלק על נקודת החצות דהיינו בעת שמתחיל ספירת הת"ת להאיר, שהוא קו האמצעי. שז"ס שהקב"ה נכנס לג"ע, שהוא קו האמצעי הנכנס למלכות הנקראת ג"ע. אבל מבחינת האומרים שירה, נחלק הלילה לפי ג' קוין, שבכל קו חו"ג תו"מ. משום שהמלכות דמלכות, אינה פועלת, ולא שייך שירה מבחינתה.