חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות ה

זהר

ה) בסתימו דעיינין, אתקריאת מראה בחלום. ורזא דמלה, אני ישנה ולבי ער. ובפתיחו דעיינין, איהו מראה בהקיץ.

פירוש מעלות הסולם

ה) בסתימו דעיינין אתקריאת וכו': בעינים סתומות היא נקראת מראה בחלום, וסוד הדבר אני ישנה ולבי ער. ובעינים פתוחות היא מראה בהקיץ.
פירוש,מלכות נקראת מראה מחמת שבה המקום של גילוי החכמה הנקראת ראיה. ויש ב' בחינות במראה: א', כשהיא בזווג עם ז"א, שאז גם שהארת חכמה מלובשת בחסדים אלו שבמלכות, מ"מ נמשכת הארתה ממעלה למטה,משום שעיקרה היא חסדים, והיא בחינת ז"א ונכללת בו, ומראה זו נבחנת לבחינת ו"ה של הוי"ה, כי חסדים הם ו' קצוות שהם ו"ה. וה"ס רמ"ח מצוות עשה כי במראה בגימטריא רמ"ח, שמצוה להמשיכם ולגלותם, בסוד זה זכרי לדר דר, זכרי עם ו"ה רמ"ח, וז"ס פתיחת העינים שה"סהמשכת החכמה שנקראת עינים, וזה אמרו ובפתיחו דעיינין איהו מראה בהקיץ.
בחינה ב' היא כשחכמה שה"ס י"ה דהוי"ה מתגלה במלכות, ואע"פ שגם כאן היא בזווג עם ז"א, אמנם החכמה שבמלכות שולטת ולא חסדים דז"א, ואז הוא חשך ולא אור, ואז כתוב עליה זה שמי לעלם לעלם חסר ו' שפירושו להעלים שצריכים להעלימה שלא תאיר אלא ממטה למעלה בסוד שמי עם י"ה שס"ה כי י"ה שה"ס חכמה וג"ר צריכים להעלימם וז"ס שורש כל שס"ה לא תעשה שבתורה, וז"ס אני ישנה שבגימטריא שס"ה כי אז היא בבחינת סתימת עינים שה"ס חשך ושינה, וזה אמרו בסתימו דעיינין אתקריאת מראה בחלום, דהיינו מראה שאינה מאירה ורזא דמלה אני ישנה וגו' ישנה בגימטריא שס"ה (עי' כ"ז ברע"מ פנחס בסולם מאמר ב' מראות).