חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אות ג

זהר

ג) י׳ ראשית אתקרי ואיהו אבא דכלא. ה׳ אלהים, ואיהי אמא דכלא, אם כל חי. וחכמה דאיהו אבא, לא אשתמודע אלא בבינה, דאיהי אלהים, ותמן י״ה אבא ואמא כחדא, תרין עלמין סתימין.

פירוש מעלות הסולם

ג) י׳ ראשית אתקרי וכו׳: י׳ של שם הוי״ה, נקרא ראשית שהיא חכמה, והוא אב לכל פרצופי אצילות, וכולל אותם, כי במילואה היא יוד שזה מורה שבה כלולים בינה וזו״ן, כי ה׳ שהיא בינה צורתה ו״ד, וכן ו׳ היא ז״א, וד׳ היא מלכות. ה׳ של שם הוי״ה, היא בינה, שהיא נקראת אלהים, מחמת המלכות שעלתה אליה ונכללה בה. והיא אם, לכל פרצופי אצילות, ולכל העולמות התחתונים, ונקראת אם כל חי, כי כל אורות החכמה שנקראים חיה באים ממנה. וחכמה שהוא אבא לא נודע במקומו, אלא בבינה, שהיא אלהים, דהיינו ישסו״ת ושם י״ה אבא ואמא, שהם חכמה בינה דישסו״ת מתחברים כאחד, שני עולמות סתומים, ומהם מגיעה הארת חכמה אל זו״ן.
פירוש: עצם החכמה המקורית נסתמה בראש א״א, ואינה מאירה לתחתונים שהם למטה מראש א״א. ואו״א וישסו״ת הם בינה המקורית דאצילות, שהם קומת ס״ג דמ״ה, שעיקרם חסדים ולא חכמה. וביציאת בינה מראש א״א נפגמו רק ז״ת שלה שהן ישסו״ת, שנשארו בחסרון ג״ר ואינן נשלמות אלא בחזרת הבינה לראש א״א, שאז מקבלת חכמה בשביל זו״ן ואז הן נבחנות לחכמה דקו שמאל, שפירושו שחכמה זו אינה מתגלה אלא בדרך ג׳ קוים שיוצאים בישסו״ת, שבקו שמאל שבג׳ קוים אלו מתגלה החכמה.
אמנם אע״פ שג״ר וז״ת דבינה חזרו לראש א"א, שהם או"א עלאין, וישסו״ת, אין ישסו״ת שהן ז״ת דבינה מקבלים החכמה ישר מחכמה סתימאה שבראש א״א, מפני שכל מדרגה אינה מקבלת אלא מהמדרגה העליונה הסמוכה לה, ואו״א עלאין מקבלים החכמה מחכמה סתימאה ומשפיעים לישסו״ת. ואו״א עלאין נבחנים לחכמה דימין, משום שבעצמם הם חסדים מכוסים מחכמה, והם נקראים חכמה מב׳ טעמים: א׳ מפני שהם מלבישים על חכמה סתימאה. ב׳, שבעת שנגלה הארת חכמה בישסו״ת הם מקבלים הארה זו מאו״א עלאין, המלבישים לחכמה סתימאה, ונמצא שאו״א עלאין הם עצם החכמה וישסו״ת מקבלים רק הארה. וזה אומרו י׳ ראשית אתקרי משום שאו״א הם מיוחדים תמיד עם חכמה סתימאה, ונקראים חכמה דימין להיותם תמיד בסוד כי חפץ חסד הוא, ואיהו אבא דכלא כי כל הארת החכמה שבאצילות באה מהם. אע״פ שהם עצמם מאירים בחסדים, ה׳ אלהים, ואיהי אמא דכלא אם כל חי, כי ישסו״ת הם המקור לגילוי חכמה כי בהם יוצאת י׳ מאויר שה״ס חסדים ונעשה אור שה״ס חכמה, וחכמה דאיהו אבא לא אשתמודע אלא בבינה, שחוזרת לראש א״א שאז מקבלת חכמה בשביל זו״ן דאיהי אלהים דהיינו ישסו״ת, ותמן י״ה או״א כחדא כי חכמה זו מתגלה בדרך ג׳ קוים שיוצאים בישסו״ת והקו האמצעי מייחד ב׳ הקוים ימין ושמאל שיאירו כאחד והם נקראים תרין עלמין סתימין כי החכמה שהם מקבלים אינם מקבלים לעצמם רק להשפיע לזו״ן, שמחזה ולמטה שלהם שם המקום לגילוי חכמה.