חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אגרת כב

תוכן

ב"ה א' ואתחנן תשט"ז פה מנשסתר יע"א - לכבוד מוה"ר ... שליט"א
קבלתי את מכתבך ובו אתה מודיע לי שיש לך זמנים של שחור וזמנים של לבן. תדע לך ידידי כי כן היא דרך התורה, שאמרו: "חיי צער תחיה". ויש שלשה מיני חיים: א) חיים של רשעים, נקראים מוות. ב) חיים של ההולכים בדרכי ה', נקראים חיי צער. ג) חיים של צדיקים, היינו אלה שכבר זכו לבחינת תורה - הם טועמים חיים אמיתיים, כמו שאמרו רז"ל: "הלומד תורה לשמה כל העולם כולו כדאי הוא לו". לכן אם אתה כותב שיש לך חיי צער - זה סימן שאתה הולך בדרכי התורה, היינו שיש לך שחור ולבן, כי כן היא דרך כתיבת התורה, שחור על גבי לבן. אלא שאתה צריך להשתדל שתהיה לך אש שחורה על גבי אש לבנה, היינו שכל מה שאתה מרגיש יהיה בבחינת אש שלהבת.
ומה שאתה כותב שאני אכתוב לך סדר עבודה; תדע, שתיכף כשאתה מתחיל בעבודה אזי יבואו לך בזכרונך כל מה ששמעת ממני ומפי אאמו"ר זצ"ל, כי זה שאתה שוכח זהו לטובתך, ורק בזמן העבודה אזי מתגלים לך דברי התורה שאתה זקוק להם. ומכל מקום ארשום לך קצת דברים.
הנה תיכף כשאדם פוקח את עיניו אזי הוא כבר יודע הרגילות, שלוקח ספר או שאומר ברכות או שאומר מודה אני.
האדם צריך הכנה לפני כל דבר, היינו לא ללכת לפי הרגילות, אלא כשמתחיל לומר "מודה אני" אזי צריך לדעת מי הוא המחייב אותי לומר כך, הגירסא דינקותא? או שיש בזה ענין כשלעצמו שאני צריך לומר "מודה"? וענין מודה שייך לומר במקום שיש מחלוקת, כמו שאמרו רז"ל: "רבי יהושע למאן מודה". וזהו דוקא כשיש שחור אזי שייך בחינת לבן. לכן אתה צריך לראות את הסיבה האמיתית מי המחייב.
ויותר טוב בשבילך שאתה תדע בבירור גמור שהמחייב שלך, היינו הסיבה לעבוד עבודה תמה, הוא היות ששמעת מפי אאמו"ר זצ"ל שצריכים ללכת בדרכי אמונה, ולהאמין שהשי"ת הוא שומע תפילה, ו"הקב"ה מתאוה לתפילתן של צדיקים" - היינו לאלו שרוצים להיות צדיקים ואינם יכולים מפני הרע שבקרבם, ומבקשים שה' ישלח להם עזרה מן השמים, כמו שאמרו רז"ל: "אלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו". ו"הבא לטהר מסייעין אותו", וכמ"ש בזהר הק': "במה - בנשמתא קדישא".
כי השי"ת רוצה שנקבל את התורה, ולכן מוכרחים אנו להרגיש בעצמנו בחינת חסרון לתורה, כי מהשמים לא נותנים בחינת מותרות, רק הכרחיות, מטעם כי רק על ההכרחיות מרגיש האדם את הצורך האמיתי (כי אין אור בלי כלי, היינו רצון. ודו"ק) משא"כ על מותרות אין האדם מרגיש חסרון שהוא נצרך להשי"ת.
ועיקר הריוח הוא - שהאדם יהיה נצרך לה', היינו לנותן התורה. לכן, כשאדם מרגיש את שפלותו, זו סיבה שיהיה נצרך לה'. משא"כ מי שמרגיש שהוא יכול לעזור לעצמו, שאינו נצרך לה' - אזי הוא נמצא בפרודא.
והעיקר לדבקות ה' אנו צריכים לזכות, כי זהו תכלית התיקון מצידנו כשאדם מתחיל להאמין בה', כי זה העיקר, כי זהו כל המדידה אם האדם הולך בדרך האמיתית. וכשרואה את מצבו האמיתי - אזי הוא צריך להגיד מודה, אע"פ שבשכל החיצוני אינו רואה לומר מודה וכו', וד"ל.
ועל הארבע שעות שדברנו, אתה צריך לשמור עליהן, שתסדר את העבודה: א) להצטער על גלות השכינה, שזהו ש"שכינתא בעפרא", שכל אחד רואה את ההשגחה בהסתרה ולא ניכר לעין כל שהשי"ת הוא פועל טוב - ושהוא עשה את ההסתרה הזו שבתורה ומצוות יהיה טעם בבחינת עפר רק כדי שיתאפשר לאדם מקום בחירה, כי רק במקום ששייך בחירה שם שייך אמונה אבל במקום ידיעה )היינו השגחה גלויה) אין מקום לבחירה, היינו לבחינת אמונה. נמצא שהאדם גרם לכל זה, כי טרם שזכה לבחינת אמונה שלמה מוכרחת השכינה הק' להיות נגדו בבחינת עפר. ועל זה יש להצטער. וזה ענין "זכה מכריע את עצמו ואת כל העולם כולו", וד"ל.
ב) האם זה אמת שמטרת האדם היא רק בשביל תועלת ה', היינו שאלמלא מטרה זו איננו רוצה להיות בעולם ולחיות רק עבור עצמו. ומעיין במצבו האמיתי בלי שום פשרות אלא רק לראות את האמת. ואם הוא רואה שיש חשבון לגוף שכדאי לחיות עבור עצמו להנות את עצמו, אזי יש מקום לתפילה לה', היינו שאז רואה את שפלות עצמו.
ג) לעסוק בדברי תורה. וזה יהיה דוקא בבחינת השלמות, כמ"ש אאמו"ר זצ"ל כי "אין ארור מתדבק בברוך", לכן בזמן שעוסק בתורה אזי צריך להמשיך מאור, ואז הוא הזמן לשלמות. כי מוכרחים להאמין כמו שאמרו רז"ל על הכתוב: "ממתנה נחליאל" - שהתורה נקראת בחינת מתנה. היינו, שזה שנותנים לאדם ללמוד ולהתפלל ולעשות מצוות אפילו רגע אחד ביום - גם זו מתנה מאת השי"ת, כי יש כמה מיליארדים בני אדם בעולם שהשי"ת לא נתן להם את ההזדמנות שתהיה להם האפשרות לחשוב מהשי"ת אפילו רגע אחד בשנה. לכן בזמן ההתעסקות בתורה צריכים להיות בשמחה, כי רק על ידי שמחה זוכים להמשיך מאור התורה. וד"ל.
וגם בחינת התורה תחלק על שני זמנים: א) תלמד פשוט, כדרך שלומדים להבין את פשטות הענין. ב) תחשוב לעיין עד כמה שאפשר שהשי"ת יעזור לך להבין את פנימיות הדברים, ובזה שאתה מעיין בענין להבינו בזה אתה עושה לך כלים שתוכל לקבל את הפנימיות. ועל דרך זה תחלק גם כן את התפילה.
והעיקר תשלח לי מכתבים עם כמה שאלות בהרחבה ואז אי"ה אני אשלח לך תשובות ברצון השי"ת. וה' יאיר עינינו ונזכה בתורת ה' איך לצאת משעבוד לגאולה. ידידך ברוך שלום הלוי באאמו"ר זצ"ל בעל הסולם