חיפוש מתקדם

חיפוש חופשי

אגרת ב

תוכן

ב"ה יום ג' פרשת תולדות כ"ח מרחשוון תשט"ו פה תל-אביב תו"ב - לכבוד ידידי אנשי חיל מו"ה ... ... ה' עליכם
אודות הענין ששוחחנו בעת שעמדנו על יד האוטומוביל עיין בספר בית שער הכוונות אות ע' ותמצא תשובה.
ובנידון שתכנס לחברה, שהסכמתי לך, אני מוכרח להודות שלא עיינתי כל צרכי. והסיבה היא היות שהייתי ב...א אזי חשבתי על הדעות המנוגדות שישנם שם, אז אמרתי שאין להתחשב עמהן רק האמת יורה דרכו. אבל כשבאתי לתל אביב תיכף הרגשתי שיש גם כן דעות בין אנשי שלומנו שבעבר, היינו מטרם הסתלקות האורב, שעכשיו הכלים שלהם נמצאים וכו' וד"ל, אזי הם יחפשו עוונות וחטאים בכדי להצדיק מעשיהם, שהאמת נמצאת רק ב... לכן באתי עכשיו להסתייג מזה, ז"א שלא להכנס לתוך החברה המודע, וד"ל.
ובקשר לשאלתך פירוש במאמר "כל שרוח הבריות נוחה הימנו", מצאתי כתוב אצלי בשם אאמו"ר זצ"ל שהקשה קושיא: הלא מצאנו אצל הגדולים המפורסמים ביותר שהיו עליהם מחלוקות? ותירץ: אם היו אומרים 'כל שהבריות נוחים' וכו' אזי יכולים להקשות קושיא הנ"ל, אבל היות שאמרו בדיוק: כל שרוח הבריות - משמע שיש בריות, היינו גופים, שאצל הגופים אין שום שייכות לרוח המקום, להיפך: "דעת בעלי-בתים הפוכה מדעת תורה". מה שאין כן הרוח של הבריות זהו דבר קדוש, ועל הרוח הזו כוונו חז"ל, מטעם שמי שעושה "מצוה אחת" היינו מצות אמונה הנקראת אות אחת - "מכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות".
נשאלת השאלה, הלא לא רואים ולא מרגישים שום זכות בַּכְּלל בזמן שיש צדיקים בדור? על זה אמר מרן זצ"ל, שהצדיק ממשיך את השפע עבור הכלל כולו, אלא אלו האנשים שאין להם כלים להלביש את האור אזי אין הם יכולים להנות מהשפע הזה, אבל הנשמה של כל אחד ואחד מקבלת בבחינת אור מקיף מהשפע, לכן רוח הבריות נוחה הימנו, משום שרוח המקום מאירה לתוך רוח הבריות. אבל כל אלו שעדיין לא הלבישו את הרוח שלהם עמם אין מה לדבר ולהתחשב.
ועליכם לזכות לילך מחיל אל חיל. ידידכם הדורש בשלומכם ובטובתכם ברוך שלום אשלג